tisdag 28 oktober 2014

assignment 1 - digitalt samlande

Som total bildälskare och, som Austin Kleon i Steel Like an Artist lyfter fram, bildsamlare så är Pinterest en skattkammare av rang. Jag börjar få en ganska omfattande bildsamling, varav jag håller en del hemligt. Jag ville i mitt assignment knyta ihop några olika projekt. Jag har i en av vår första uppgifter (photoshop) visat upp min passion för såpbubblor eftersom jag tycker att de är en fin metafor för att ta vara på stunden och njuta av det sköna i livet. Kanske också för att hålla kvar leken en stund. Den första bilden jag lade upp på min blogg var en målning med såpbubblor och det är ett motiv som jag har arbetat med flera gånger. Här har jag samlat såpbubblebilder från Pinterest och gjort en liten film som jag kallar långsamhetens lov. En liten film att drömma till och bara stanna upp en liten stund - kanske just för att jag känner ett stort behov av det efter en väldigt intensiv period.




Jag blev inspirerad till en uppgift till mina elever i kursen Konstarterna och samhället när jag såg Steel Like an Artist och tänkte att den får bli mitt didaktiska inslag till vårt första assignment.




Titta på nedanstående klipp.


Välj valfri genre ur våra samtida konstarter och ”steel like an artist”! Du ska göra ett eget verk och redogöra från vem eller vilka du har stulit. Beskriv också vad du tycker är bra och varför du vill stjäla från din förebild. Tänk på skillnaden mellan att imitera och att stjäla ;)


2 kommentarer:

  1. En dum fråga kanske, men hur gjorde du filmen med bilderna från Pinterest? Det var ju en kanonbra idé. Vilket program och hur sparade du dem?

    SvaraRadera
  2. Jag använde iMovie och exporterade den som en quick-time under Dela i menyn :)

    SvaraRadera