Jag
har fastnat för den dansk-isländske konstnären Olafur Eliassons verk Riverbed
som just nu (2014.08.20-2015.01.04) visas på Louisiana konstmuseum. Verket är
platsspecifikt och upptar hela den södra vingen. Riverbed består av 180 ton
lavasten och grus från Island samt vatten och det är ett femtiotal medarbetare
till Eliasson har uppfört verket.
Mitt
första intryck är att verket är sublimt, vackert och lite otäckt. Jag får en
meditativ känsla av naturen som har byggts upp. Jag tycker att den är lugn och
vilsam och jag gillar mötet mellan natur och kultur. Det känns ursprungligt,
nästan som en ny värld som börjar ta form. Samtidigt kan jag få känslan av att
jag befinner mig i en dröm, kanske en mardröm, där jag är ute men ändå inne.
Kan man komma in i alla rum? Går det att ta sig ut? Finns det någon annan här?
Den karga naturen tillsammans med de kala vita, nästan institutionslika,
väggarna gör också att jag frågar mig om jag befinner mig på ett ställe där
någonting har hänt, en naturkatastrof, efter ett havererat kärnkraftverk eller
kanske miljöförstöring.
Jag
har valt att analysera verket för att det fascinerar mig. Det är storslaget,
och bjuder samtidigt in till så många frågor. Vad vill Olafur Eliasson med sitt
verk? Hur finansierar man ett sådant här verk? Vad upplever jag när jag ser
bilder av verket? Vilka förväntningar får jag inför ett eventuellt möte med
verket på Louisiana?
Det
piktorala rummet består av flera utställningsrum med kala vita väggar och olika
breda öppningar mellan rummen. I taket är det ett, genom fiberduk filtrerat,
dagsljusinsläpp. Fiberduken är uppspänd över ett diskret rutmönster. Golvet har
ersatts av jord, grus och stenar i skiftande nivåer. En heltäckande mark i
brun-grå toner, med stenar i varierande storlek i varmare grå- och ockratoner
genombryts av en bäckfåra som stilla flyter fram i det sluttande landskapet
genom de olika rummen. I vattnet reflekteras himlen från ljusinsläppet. Vissa
öppningar till andra rum ser låga ut, eftersom markhöjden är högre här än till
andra öppningar. Det är svårt att avgöra hur långt verket sträcker sig, för så
långt man kan se breder stenlandskapet ut sig.
Om
jag sedan börjar med att titta lite på det referentiella rummet utifrån tanken
kring vad som har försiggått Riverbed. En tanke om att låta natur och kultur
mötas föddes av Olafur Eliasson, som sedan har låtit bland annat ingenjörer,
ekonomer och arbetare verkställa hans idé om att frakta vulkanjord från hans
föräldrars hemvist Island och bygga upp natur i en av Louisianas vingar. Att konstnären kommer med
en idé som han sedan har assistenter eller medarbetare som verkställer, är ett
arbetssätt som knyter an till de gamla konsttraditionerna i Florens och det är
inte många samtidskonstnärer som har möjlighet att arbeta på detta sätt. Den
första tanken som dyker upp är hur man finansierar ett femtiotal medarbetare,
frakt av 180 ton lavastenar och grus från Island, samt för- och efterarbete av
utställningsrummen. Det är ett omfattande konstverk vi har att göra med. Om
Eliasson har någon miljötanke med sitt verk kan det kännas paradoxalt att
transportera så mycket jord så långt. Men det kanske inte är miljön ur ett
klimatperspektiv som är hans syfte, utan den retoriska idén kanske är att kasta
om den rumsliga upplevelsen på museet. Att se på sig själv och sin egen
upplevelse i krocken som uppstår mellan natur och kultur.
Funktionsarten
är troligtvis primärt gjord i ett konstnärligt syfte. På ett sätt tycker jag
att det platsspecifika verket, en installation, är ett relationellt verk. Det
måste ju vara så att verket ständigt förändras beroende på vart i rummen man
själv befinner sig. Men också beroende på andra besökare, hur många de är, var
de befinner sig och vad de gör. När man ser det på ett foto (som jag har gjort)
ter det sig på ett sätt, men förmodligen är det annorlunda att vara där själv.
Jag undrar också hur det låter när man befinner sig i verket. Ljudet av en
bäck, sten som krasar under fötterna, men också ljudet av andra besökares
fötter mot gruset och deras prat. Ett sorl som kanske tar över bäckens porlande
ljud. Naturljud som finns inomhus kanske låter annorlunda än de gör utomhus, de
kanske förstärks av rummets akustik. Det referentiella rummet utgörs också av
natur, men utanför väggarna. Är det då en mer naturlig natur än den som
människan skapat här inne eller är den också skapad av människan. Troligtvis är
den skapad av trädgårdsarkitekter och sannolikt kan naturen i det här fallet
inne upplevas som mer ursprunglig än den utanför. Doftar det likadant med natur
när man tar in den inomhus? När jag tittar på bilderna av verket tänker jag att
det doftar jord och fukt. Det ser också ut som om temperaturen är lite sval,
måhända på grund av färgerna i installationen och inramningen med de vita väggarna.
Louisiana
är en konstinstitution som är känd för sina mötesplatser mellan ute och inne.
Oavsett var man befinner sig på museet har man nära till en dörr som leder ut
eller in. De gångar som förbinder de olika delarna består till stor del av
fönster ut mot naturen. Också i naturen är konsten närvarande och naturen utgör
en slags fond för kulturen. Det råder alltid ett fint samspel mellan natur och
kultur på Louisiana och med Riverbed tycker jag att samspelet har tagits till
en högre nivå.
Jag valde att huvudsakligen arbeta utifrån Sonessons metod,
eftersom jag inte varit bekant med den sedan tidigare och ville prova på en
annan angreppsvinkel och terminologi än den jag brukar låta mina elever arbeta
utifrån, att göra en denotation och en konnotation. Jag tycker att det har
varit intressant att börja intuitivt för att sedan fördjupa mig i det
referentiella rummet. Jag hade kunnat arbeta vidare med relationen till annan
text, men nöjde mig med det jag fick plats med på de tilldelade sidorna.
Eftersom jag med mina elever i huvudsak arbetar med samtida konstarter och
medier så har jag tyckt att det är bra att arbeta utifrån en denotation och en
konnotation, men jag ska absolut prova med att de istället för en konnotation
får skriva en löpande text om det referentiella rummet. Jag har fortfarande en
hel del begrepp kvar att befästa, men utifrån ett elevperspektiv känner jag att
den här typen av analysmodell fungerar mycket bra och är tillräcklig. Jag
tyckte att det var väldigt intressant att läsa bildanalysen av Sisleys
modebilder ur ett feministiskt perspektiv och jag kommer använda mig av den i
min undervisning i Konstarterna och samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar