torsdag 30 oktober 2014

assignment 3 - performance

Ha glitter i fickorna. Rör dig på offentliga platser. Släpp ut lite allt eftersom, tills fickorna är tömda.
Jag valde att fylla mina fickor med silvriga stjärnpaljetter, eftersom jag själv hittade en sådan på gågatan en mörk och regnig höstmorgon för ganska många år sedan och fortfarande kommer ihåg att jag blev glad för att jag hittade den. Jag lämnade under en hel dag ut enstaka stjärnor vart jag befann mig. Jag rörde mig i simhallen, på torgdagen på stan, på min yngsta dotters skola, på gymnasieskolan där jag jobbar, på gymmet där jag tränar, i mataffären och på vägarna däremellan. Jag upptäckte att jag gillar det hemliga i det jag gör. Försöker hålla det hemligt, men vet inte om någon ser att jag "tappar" stjärnor. Jag vet inte om någon har sett vad jag gör och om någon såg det så vet jag inte om hen skulle bry sig. Det uppenbara resultatet av min handling är att stjärnorna blev ett synligt spår av hur jag har rört mig under dagen, vilket känns ganska ointressant för någon annan än mig själv. Det skulle ju kunna vara så att någon bestämmer sig för att följa spåret, lite som Hans och Greta, men jag har nog inte lagt dem tillräckligt tätt. Det jag tänkte på under tiden jag lämnade mina spår var vilka människor som inte bara förflyttar sig utan som också ser saker på sin väg. Jag är en sådan person, som ser saker, och många barn gör det nog. Vilka fler kan tänkas göra det? Min förhoppning är att jag kan göra någon annan blir glad för att hen hittar en stjärna. 


Till mina elever har jag lagt upp en uppgift utifrån Erwin Wurm, vilket kan vara ett sätt att närma sig performance. Först visar jag exempel där Wurm använder sig av vardagliga föremål eller miljöer i oväntade situationer. Uppgiften är sedan att göra något liknande själv och ta en bild på sin egen en minuts-skulptur. Välj något vardagligt objekt eller en miljö och fundera över hur man förväntas använda objektet eller förhålla sig till miljön. Fundera sedan över hur man inte förväntas använda objektet eller förhålla sig till miljön. Använd objektet eller förhåll dig till miljön på ett nytt och oväntat sätt. Den här uppgiften är en bra utgångspunkt i att fundera kring normer och hur det känns att bryta dem, att känna sig obekväm och att se andras reaktioner. 


2 kommentarer:

  1. Ojoj denna konstnär har jag totalt missat! Måste genast undersöka vem han är! Hur gick det för dina elever?

    SvaraRadera
  2. Det gick bra - det blev både kul och lite obekvämt - och intressanta diskussioner!

    SvaraRadera