torsdag 30 oktober 2014

assignment 2 - didaktisk aspekt

Att göra en skulptur eller en målning och sätta ut den i naturen kan ge lite samma effekt som street art - att möta konst på ett oväntat sätt eller på en oväntad plats. Jag har gett mina estet-treor i uppgift att på något sätt synas i stadsmiljön. Tillsammans kom de fram till temat Esteterna invaderar och arbetade i skolan med att göra många saker av något fint eller något äckligt för att sedan placera ut dem i stadsmiljön. Resultatet såg bland annat ut såhär:




4 kommentarer:

  1. Hur var elevernas reaktioner och reflektioner? Var det nytt för dem eller var de erfarna på området? Skulle vara kul (och intressant) att ta del av hur du introducerade arbetet!

    SvaraRadera
  2. Maria, kul att du är intresserad - och tack för dina fina kommentarer!
    Till just det här projektet, som jag körde som introduktion till kursen Konstarterna och samhället, visade jag många bilder på samtida konstuttryck i stadsmiljö med många olika tekniker, material och budskap och så såg uppgiften ut såhär:
    Elevernas eget skapande och hur det förhåller sig till samtidens konstnärliga uttryck - centralt delmål i kursen Konstarterna och samhället
    UPPGIFT
    Att tillsammans skapa ett eller flera konstverk lördagen den 30/8 på festivalområdet under Eksjö stadsfest.
    PLANERA:
    Brainstorma. Vad vill vi göra? Varför? Välja genomförbart projekt. Skissa. Skaffa material.
    GENOMFÖRA:
    Praktiska frågor som behöver lösas. Uppföra själva verket. Dokumentera.
    EFTERARBETE:
    Skriva en reflektion av projektet och utvärdera din egen insats

    Brainstorming
    Vilket material skulle vi kunna arbeta i? Det får inte kosta mycket, vi kanske vill betona återbruk… Det får inte skräpa ner, inte vara för tungt, inte vara en brandfara och inte vara i vägen för publiken. Har vi ett budskap? Vilket? Vill vi ge en upplevelse, ställa en fråga, göra folk nyfikna, involvera publiken, göra en konstnärlig kommentar till något som redan finns… inspireras av bildspelet och kom med egna tankar och idéer… i massor!!!

    Eleverna arbetade hårt och var väldigt nöjda efter projektet - dessutom finns ett av verken fortfarande kvar två månader senare, vilket känns väldigt kul! Det är ju alltid kul när skolarbetet får vara på riktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för att du så generöst delar med dig!

      Radera
  3. Jag instämmer med Maria! Vilket upplägg:)

    SvaraRadera