fredag 24 oktober 2014

lektionsplanering kring bildanalys

utopi      dystopi

World #35 av Ruud van Empel

En utopi är ett tänkt idealsamhälle, en positiv drömvärld, som kan fokusera på olika tankar kring ekonomi, religion, miljö, politik, feminism, vetenskap och teknologi.


Dialogues on Discrepancies av Piyasak Ausup


En dystopi är en negativ samhällsvision. Genom att överdriva negativa fenomen i samhället och bygga upp skräckbilder av vårt sätt att leva kan man effektfullt få fram stark kritik mot det rådande samhället.


UPPGIFT

Du ska arbeta i photoshop och skapa en utopisk eller en dystopisk miljö. Du ska tänka på vilket budskap du vill få fram och hur du bäst kan få fram det. Eftersom det här är en skoluppgift, som inte är tänkt att använda offentligt, kan du välja om du utgår från bilder som du själv har tagit eller om du hittar bilder på nätet och klipper och klistrar i dem. Ett tips där man kan hitta väldigt många bilder är Pinterest, där det är kostnadsfritt att skapa ett konto.

Att tänka på när du arbetar i photoshop:
Du ska bygga upp din bild genom att klippa ut och klistra ihop. Om du vill så väljer du en bild som du har som bakgrundsbild och sedan lägger på andra delar. Ditt arbete blir mycket enklare om du skapar ett nytt lager för varje bild du lägger till – då har du möjlighet att fortsätta ändra i ditt arbete efter hand som det växer fram. Tänk på att du också kan ändra storlekar och förändra färger för att få fram stämningar och betona det som du tycker är viktigt. Spara din bild i psd-format utan att lägga ihop den i ett lager, så att jag kan följa din process. (se Enkla grunder för att göra ett collage i photoshop nedan)


EXTRAUPPGIFT

I mån av tid väljer du en eller båda av extrauppgifterna.

1    Fortsätt på ditt tema och skapa en serie bilder som förstärker din utopi eller din dystopi. Tänk på att bilderna ska ha samma bildspråk och fungera bra ihop, man ska se att det är samma upphovsman.

2     Om du har arbetat med en utopi försök då att se det negativa utifrån samma utgångspunkt och skapa en dystopisk motvikt - eller tvärtom om du har börjat med en dystopi.

Efter deadline kommer jag att slumpvis fördela era bilder, så att du kommer att få en klasskamrats bild eller bilder som du ska analysera.

ANALYS – Skriv din analys i löpande text.

·         Du ska börja med att så utförligt som möjligt skriva ned vad du intuitivt känner för bilden.
·         Beskriv det piktorala rummet, det som bilden föreställer. Skriv så exakt som möjligt, man ska nästan kunna se bilden genom att läsa din beskrivning.
·         Beskriv nu det referentiella rummet i bilden, det som finns vid sidan av bilden. Vad händer runt omkring? Före? Efter? Vad får du för känsla när du ser bilden? Vilka associationer väcker den? Vilka förnimmelser (smak, lukt, rörelser…) får du?
·         Finns det andra relationer till bilden? Kan du koppla ihop bilden med någon text, film, musik eller teater. Vad och i så fall på vilket sätt?

Enkla grunder för att göra ett collage i photoshop


Spara en bild från en hemsida:
ctrl och klicka på bilden, välj: spara bild som (lägg på skrivbordet)
Eller så tar du en skärmavbild genom att trycka shift, äpplet (cmd) och 4. Då kommer ett kikarsikte upp dra det över bilden och släpp – bilden finns på skrivbordet.

Öppna en bild i photoshop
dra bilden till PS-ikonen

Bildstorlekar
Det är bra om du går in på Bild, bildstorlek och ser till så att du har samma upplösning på de bilder som du vill använda för ditt collage. Oftast räcker det med 72-150 pixlar/tum om du inte ska ha väldigt bra utskriftskvalitet för då bör du gå upp mot 300. Om du ska ändra upplösningen ska du se till att rutan vid Ändra bildupplösning inte är ikryssad.

Bakgrund
Välj den bild som du vill ha som bakgrund eller öppna en ny bild under arkiv (tänk då på vilken upplösning du har på dina bilder som du ska lägga in).

Lägga ihop bilder
När du är på din bakgrund går du in på Lager och lägger till ett nytt lager. Gå sedan in på den bild som du vill lägga till. Välj Markera i menyraden och ta Allt. Under Redigera väljer du kopiera. Nu går du tillbaka till bakgrunden och klistrar in bilden (redigera).

Redigera
Förmodligen vill du inte ha en fyrkantig bild påklistrad utan vill att en del av bilden ska integreras i din andra bild. Då går du ut på ikonen (snabbmask) som är en ifylld rektangel med ett hål i mitten som finns bland de som ligger längst ner till höger. Klicka på den. Därefter ska du se till att den svarta fyrkanten nästan längst ner till vänster ligger överst. Klicka på penselverktyget och välj vilken du vill arbeta med. Nu är det bara att sudda bort det du inte vill ha med. För att göra precisionsnära jobb kan du behöva förstora din bild och/eller ändra form och storlek på penseln.

Storlek
Om du vill ändra storlek på någon bild så går du in på Redigera och väljer omforma fritt. Håll inne shift-knappen samtidigt som du drar i hörnen så ändras inte proportionerna.

Effekter
Det finns hur mycket som helst att leka med och upptäcka i photoshop. Ändra färger, intensitet, opacitet – det är bara att ge sig ut och utforska möjligheterna! Om du till exempel vill göra en del av collaget svartvit så ser du till att rätt lager är markerat och så kan du gå in på Bild, justeringar och prova dig fram.

Lägga till fler bilder
Lägg alltid till ett nytt lager innan du lägger in en ny bild så att du kan gå in och ändra på varje del i ditt collage.

Ångra
Det går alltid att ångra något som du har gjort. Gå in under Redigera och välj ångra och/eller stega bakåt ända tills du kommer tillbaka till den fas som du är nöjd med.

Spara
Så länge du vill fortsätta arbeta på din bild ska du alltid spara den i psd-format för då kan du fortsätta ändra i alla lager.

Nu har du de nödvändiga delarna för att klara av att göra ett collage i photoshop. Då återstår det bara att leta eller själv ta bra bilder och att öva, prova och leka sig fram!

  
REFLEKTION KRING MIN UPPGIFT

Jag har valt att lägga upp uppgiften på det här sättet eftersom man får med många centrala mål (jag har fetmarkerat de mål man jobbar med). Om man vet att någon annan ska analysera den bild man ska göra, så tror jag att man arbetar mer medvetet med sin bild. Dessutom kan det vara intressant att få den andres analys av sitt eget arbete. Jag tror att det kan vara en uppgift som det är intressant att ha samtal om.

Undervisningen i kursen BILD ska behandla följande centrala innehåll (det vi arbetar med i denna uppgift är fetmarkerat):

            Betraktande, analys och tolkning av, och även samtal om, olika typer av visuella framställningar i anslutning till eget bildarbete.
            Begrepp för bildsamtal ur olika perspektiv, till exempel färg och form, genus och klass, etnicitet och ålder.
            Diskussioner och värderingsövningar omkring eget och andras arbete med bilder.
            Arbete med konstnärliga processer, både enskilt och i grupp. Metoder för idéproduktion, till exempel brainstorming, skissarbete, inspirerande förebilder. Problemlösning i bild. Metoder för att driva och ta ansvar för egna arbetsprocesser och dokumentation, till exempel portföljmetoden.
            Planering och produktion av bildarbeten med tydliga mål och öppna uppgifter med konstnärliga intentioner. Hur olika bildgenrer ställer skilda krav på slutresultatet. Skillnader mellan bilder, hur de är konstruerade och hur de framträder, hur sammanhanget påverkar bilden och hur bilder ges olika betydelser i olika sammanhang.
            Orientering i en mångfald av tvådimensionella tekniker i traditionella material och metoder såväl som i nya tekniker och medier. Uttrycksförmåga och hantverksskicklighet i några tekniker.
            Praktiskt bildarbete och konstnärliga kompositionstraditioner för två- och tredimensionella bilder, färgteorier och färgsystem, bildspråkliga teorier och modeller samt grundläggande kommunikationsteorier. Hur bilden och bildens uppbyggnad kommunicerar med betraktaren och hur betraktaren tolkar bilden utifrån dess beståndsdelar. Arbete med att utforma bildspråkliga budskap med tydliga intentioner.
            Metoder och principer för redovisningar, utställningar och presentationer av färdiga arbeten. Marknadsföring och grafisk formgivning. Metoder för reflektion över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. Analys av egna, andra elevers och professionellas gestaltningsarbete.

            Arbetsmiljö och etiska förhållningssätt samt lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar